Categorie archief: Nieuws 2015

Freonenjûn  foar it Earnewâldster Skûtsje

Vrijdagavond 15 april

Aanvang 21.00  uur, bij : Restaurant Wester, Wiidswei 32

De Freonenklup van It Earnewâldster Skûtsje organiseert dit jaar  weer een ‘Smûke jûn’ voor  alle vrienden van It Earnewâldster Skûtsje. Het belooft ook deze keer weer een gezellige avond te worden. De muziek wordt verzorgd door “Blinder” en dat belooft een feestje te worden. Onder het genot van een hapje en een drankje hopen we het seizoen feestelijk en vooral ‘smûk’ te openen!

U bent van harte welkom op vrijdag 15 april 2016 vanaf 21.00 uur bij Restaurant “Wester” in Earnewâld.

Als bestuur van de Freonenklup van It  Earnewâldster Skûtsje hopen wij u in grote getale te mogen verwelkomen op onze Smûke Jûn!

Begin maart

5 maart

Het skûtsje is nu weer helemaal klaar voor de trainingen op het water! Alles weer tot in de top in orde!

1 maart

Het skûtsje is kort uit het water geweest en de mast ligt weer aan boord.

Sponsoravond

Speciaal voor alle sponsoren en club van 100 leden is er door het Earnewâldster Skûtsje een informatieve avond georganiseerd. Als gastspreker was er Tjalling van den Berg met alle informatie en interactie over het ECO-Coachen. Met interessante oefeningen wordt duidelijk wat je als persoon kan verbeteren aan jezelf, en dat het maken van een duidelijk en tastbaar doel de weg er naartoe een stuk makkelijker maakt.

Al onze sponsoren hebben zo de mogelijkheid gekregen om te duidelijk te krijgen waar wij als team van het Earnewâldster Skûtsje mee bezig zijn om naar ons doel toe te werken met de hele bemanning. Na een interessante vragenronde heeft Tjalling van den Berg de avond afgerond en hebben de sponsoren en bemanning samen kunnen praten over alle ervaringen.

Nieuwe Sponsor

Maandagavond 2 november hebben wij een zeer interessante bijeenkomst gehad bij onze nieuwe sponsor Hoekstra uit Suwâld. Na afloop is er een sponsorcontract getekend en is het boek aan Pyt Gosse Hoekstra overhandigd.

Sponsor Hoekstra

Gouden Skipperke

Eerst een fijn ontvangst in het Zeilcentrum in Grou met koffie en oranjekoek. Daarbij een routebespreking.

Een hele mooie dag om te zeilen met sponsoren het betreffende Skûtsje. Dit jaar alweer 6 SKS skûtsjes die meedoen met hun sponsoren. Van elke ploeg wordt er een schipper geselecteerd die met ‘het eigen’ schip de wedstrijd mag varen. De bemanning wordt zoveel mogelijk vervangen door sponsoren. Voor Earnewâld dit jaar geen grote opkomst. Alvast een oproep voor volgend jaar! Volgend jaar als sponsor gewoon opgeven en dan kunt u mee zeilen met ons!

De schipper dit jaar kwam van Kuiper Verzekeringen. We zijn 4e en 5e geworden. Volgend jaar met meer opkomst zal het resultaat vast verbeteren!

Hier wordt om gestreden:

Gouden Skipperke

Amateurzeilen

Wegens omstandigheden heeft Kees Steneker het stokje overgenomen voor Willem Klein. Het was een prima zeildag met een gemiddeld resultaat. Een 5e en een 10e plek bracht ons op een 8 plek totaal.

RaetsMarine Classic Sailing Regatta

Onder prachtige omstandigheden werd vandaag de Raets Marine Classic Regatta verzeild. Onze hoofdsponsor Raets Marine had voor deze dag een internationaal gezelschap uitgenodigd om samen de strijd aan te gaan. Een grote opkomst zorgde ook voor een grote vloot skûtsjes. 12 Skûtsjes ging de strijd met elkaar aan. We zeilen een mooie route, starten op het Sneekermeer, via het Heerengat naar de Goingarijpster Poelen en via de Sybesloot weer naar het Sneekermeer. Onze gasten hebben een geweldige dag gehad, wij uiteindelijk ook, met een miniem verschil wisten we deze wedstrijd te winnen.

Lemmer 30 juli

’s Morgens inhaalwedstrijd

Er stond wederom een flinke wind, kracht 4/5 Bft. Voor de wedstrijd zeilden we nog met een reef in het zeil, maar deze is er voor de start toch uitgehaald. De eerste slag vanuit de start ging Earnewâld langs de dijk richting de bovenste boei, daar kwamen we over stuurboord op af en dat pakte niet heel goed uit. We kwamen als 10e om de bovenste boei.
De volgende kruisrakken werd er nog van alles aan gedaan om wat naar voren te schuiven. Door de harde wind liep het voor ons niet echt lekker en finishten we ook als 10e.

’s Middags

De wind was nog steeds vrij krachtig en daarom had Earnewâld er ’s middags weer een reef in gezet. Vanuit het eerste kruisrak kwamen ze als 5e om de bovenste boei, waar het een drukte was met meerdere schepen bij elkaar. Voor de wind richting het strand en weer het kruisrak in. Er waren een paar wisselingen en Earnewâld verloor een plekje.
Tegen het eind van de wedstrijd viel er nog wat winst te behalen en konden we boord aan boord komen met Lemmer bij de onderste ton. Er ontstond echter een aanvaring met Lemmer, waardoor onze schoot achter hun bolder achterop bleef haken. Onze schipper Gerhard Pietersma zat in een benarde situatie tussen beide helmhouten in. We moesten de wedstrijd verlaten, doordat de schoot geknapt was en het met Gerhard niet zo goed bleek te gaan. Hij is met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan. Gerhard heeft twee gekneusde ribben, maar verder is het gelukkig allemaal goed afgelopen.

Woudsend 27 juli

Er stond een flinke wind en de meeste skûtsjes zeilden met reven in het grootzeil en ook in de fok. De eerste startprocedure werd onderbroken doordat de startboei in de schroef van een schip terecht kwam. Hierdoor werd er pas rond half 3 gestart. Earnewâld leek er goed uit te komen op weg naar de bovenste boei. Daar aangekomen moesten we een aantal skûtsjes voor laten gaan, omdat we over stuurboord aan kwamen. We gingen als 8e om de boei.

Voor de wind naar de onderste boei en weer het kruisrak in. Hier verloren we helaas heel wat en kwamen uiteindelijk op een 12e plaats terecht. Door de harde wind lag de finish er na ruim een uur al in en lukte het niet meer om wat naar voren te komen.

Elahuizen 24 juli

De eerste wedstrijd met wat minder wind. De startprocedure werd onderbroken doordat de wind erg draaide en de startlijn er niet meer goed in lag. De tweede start was rond half 3 en toen gingen de skûtsjes op naar de bovenste boei. Het was moeilijk inschatten wie er het beste uitkwam doordat de wind nog steeds niet erg stabiel was. Uiteindelijk kwam Earnewâld als eerste om de bovenste boei. Voor de wind liep alles dicht naar elkaar toe en moeste we bij de onderste boei waren we 6e.

Het volgende kruisrak gingen we in de aanval en werd Huzum ingehaald. Daarna volgde de aanval op D’Heale Moanne, maar al snel werd de finish erin gelegd. Toch hebben we D’Heale Moanne in het laatste kruisrak, vlak voor de finish, nog kunnen pakken. Uiteindelijk een 4e plaats!